Beskära häggmispelhäck efter en stor föryngringsbeskärning
Hej! I höstas klippte vi ner vår gamla häggmispelhäck. Nu har den skjutit upp nya skott som är kring 40-50 cm. När ska jag beskära de nya skotten för att få en tätare häck?
Med vänliga hälsningar
Milla
Med vänliga hälsningar
Milla
Följ inlägget
1
följare
Tack för frågan!
Det är trevligt med häggmispel just för att den är så tålig för beskärning. Det låter som att ni då fått en redig föryngring på häcken - den kommer bli jättefin med tiden!
Finputsning av häcken, vilket innefattar en lättare beskärning, av häggmispel sker efter blomningen. På så vis går ni inte miste om blomningen till följande år, samtidigt som att det uppmuntrar till en mer tätare tillväxt.
Fortsätt göra detta varje år så kommer du få en riktigt fin och tät häggmispelhäck!