Dålig jord

Köpte yrkesodlarjord 3 säckar den 16/5. Brukar alltid köpa den sorten då jag vill att mina växter ska få de bästa förutsättningarna. Jag hade tomatplantor och massor av blommor som skulle planteras denna dagen. På min kolonilott och hemma på balkongen.  Tyckte att jorden var märklig. Tung och hård med stora hårda klumpar. tom fanns stora stenar i den! Fick jobba med den för att slå sönder klumparna.
Men var tvungen att plantera. Märkte sedan efter några dagar att den torkade ut och var svår att genomfukta.
Idag den 10/6 pratade jag med Blomsterlandet Borås vid besök i affären där jag köpt jorden. Får veta att flera klagat. Får även veta att det var dålig kvalité på flera pallar av denna jord. De hade tom fått skära upp o kontrollera. Sedan kasta all jord för det inte gick att sälja så dålig produkt!
Detta har de inte gått ut med utan är väl bara kunder som liksom jag tagit sig dit och berättat.
Jag är oerhört besviken. Visserligen fick jag pengarna tillbaks men ändå, jag har planterat och vill och kan inte göra om proceduren och störa, det klarar inte växterna! Så min fråga är HUR och med VAD kan jag berika denna dåliga jord så den blir mera duglig. Vill inte förlora mina dyrbara växter som står i näringsfattig jord. Det tråkiga är att jag hade fått låna en bil för att kunna transportera dessa säckar till min lott. Har ingen egen bil och kan inte ta 3 säckar jord på bussen!
Så måsta vara material som finns i naturen då? Gräsklipp?
Jätteledsen pensionär

Ann-Christine Johansson Liljebergsgatan 9 50639 Boårs

Kommentarer

  • Hej Ann-Christine!

    Jag är hemskt ledsen att höra att du råkat ut för det - ska försöka hjälpa dig att få bästa möjliga rådgivning till hur situationen kan räddas upp.

    Leverantören (Weibulls/Econova) önskar själv få prata med dig om det är ok för dig, detta för att du ska få säkraste och bästa tipsen på hur jorden kan förbättras och för att se om det behövs något ytterligare de kan hjälpa dig med.

    Ett parti av yrkesodlarjorden har inte hållt måttet. Det kom till vår kännedom under våren och vi hade hoppats att alla som råkat på den skulle varit lösta vid det här laget.

    Om du mailar mig ett telefonnummer eller en mailadress där du kan nås, så lovar jag att du kommer bli kontaktad inom kort. Om du hellre vill kontakta Weibulls/Econova själv, så kan jag förmedla kontakten - men det är ett direktnummer till den som är mest kunnig, så maila mig på nedanstående adress:
    jacob.nilsson@blomsterlandet.se
    Alternativt ring mig på 08 522 503 42, så kommer du och jag överens om smidigaste sättet för kommunikation med leverantören.
    Ber åter om ursäkt för besväret det här givit dig - för jag förstår att det är bökigt när det redan är planterat i jorden.

    Vänliga hälsningar
    /Jacob Nilsson, Blomsterlandet


    Jacob Nilsson Trädgårdsmästare
  • Blomsterlandets såjord visar sig vara lika dålig i år som förra året! Hård, klumpig, stenar, kvistar och stora torvbitar. Har varit tvungen att sålla all jord för att inte de små fröna ska försvinna ner mellan klumparna. Tråkigt.
    Eva Rindby
  • Hej Eva,
    Tack för att du hör av dig till oss med dina synpunkter. De är viktiga för att vi ska kunna förbättra oss.

    Det är förstås tråkigt att höra att du inte är nöjd med kvaliteten på produkten du köpt hos oss, men det är tack vare att du och andra kunder hör av sig som vi får vetskap och också kan agera.

    Du har helt rätt, denna produkt lever inte upp till våra kvalitetskrav. Dessvärre har det gått ut en omgång med såjord till vissa butiker, där blandningen inte varit ok.

    Vi har nu lyckats spåra de butiker som drabbats och uppmanat dem att dra tillbaka produkten ur sortimentet så att inte fler kunder ska råka ut för samma sak.

    Vi ber verkligen om ursäkt och vill självfallet ersätta dig. Därför är vi tacksamma om du har möjlighet att berätta för oss vilken butik du handlat i så att vi kan kontakta dem och berätta om ditt ärende. Nästa gång du besöker butiken kan de kompensera dig för kostnaden.
    Stort tack än en gång för ditt engagemang. Vi hoppas kunna vinna tillbaka ditt förtroende för oss. Vi hoppas också att du inte ger upp den kommande odlingssäsongen som ligger framför oss.

    Linda Schilén Trädgårdsmästare
För att skriva din fråga i forumet behöver du logga in i Blomsterlandets kundklubb. Logga in här.